Kalmar, wysokość 14-15 cm to jeszcze jeden wielki eksperyment.
Póki co wiadomo, że powoduje to jeden duży minus - środek ciężkości jest wyżej od podłoża, przez co łatwiej o poślizg na deszczu czy na śniegu, a na normalnej drodze zmniejsza się zakres zakrętu (trzeba mocniej zwolnić przy ostrych zakrętach).
Im niżej pedały, tym niżej środek ciężkości, lepsze trzymanie się drogi - to dlatego np. Tesla umieszcza baterie w podłodze.
Można pozwolić sobie na dużo więcej w zakrętach i łatwiej wyczuć kółko, szczególnie w deszczu czy śniegu.
Oczywiście im niżej położone pedały tym łatwiej przytrzeć nimi o ziemię przy mocniejszych zakrętach, ale jest to normalne w EUC i musimy się z porysowanymi pedałami (czy w ogóle z zarysowaniami) liczyć

To nie znaczy, że musimy haczyć za każdym razem. Odpowiednia technika przy skręcie pozwala uniknąć większości zarysowań. IPS Zero ma tylko ok. 9 cm, ale posiada świetny system wspomagania zakrętów, który pochyla odpowiednio kółko, pozwalając na mocniejsze zakręty i uniknięcie większości przytarć.
Jeśli chodzi o kamienie czy krawężniki, to nie słyszałam żeby ktoś miał problemy z nisko położonymi pedałami. Na krawężnik i tak wjeżdża się od przodu, a znaczenie ma jedynie:
- to, na ile koło jest odsłonięte (czy nie zahaczymy obudową),
- wielkość koła (im więcej cali, tym łatwiej wjechać pod wyższe krawężniki),
- moc silnika (im wyższy krawężnik, tym więcej mocy potrzeba do jego pokonania),
- technika (odciążanie kółka, czy nawet lekki podskok).
Przy 14" w miastach pokonywanie normalnych krawężników jest podobne jak przy 16". Jazda po kostce i nierównościach też nie robi problemu.
Pokusiłabym się nawet o zaryzykowanie stwierdzenia, że monocykle 14" są lepsze do zatłoczonych miast - przede wszystkim dlatego, że są lżejsze. Dużo łatwiej jest utrzymać stabilnie niskie prędkości (jak prędkość pieszego lub niższa), manewrować między pieszymi, ruszać z miejsca (lekkie mono łatwiej się rozpędzają), utrzymywać się w tzw. "zawieszeniu", czy też robiąc "nodding".
Chociaż to może być cecha nie tylko monocykli 14", ale przede wszystkim lekkich kółek (niestety większość 16" waży minimum 13 kg).
Różnice między 14" a 16" występują, ale są subtelne. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy.
Na pewno jednak 14" mają dużo więcej plusów dla kobiet

Chociaż nie powinny być traktowane tylko w ten sposób. Z tego, co wiem,
Bat też szykuje się do przesiadki na 14"
